Die nominalisirendo Psychologie der Scholastik des späteren Mittelalters. 307 zu, die vom Sensus communis recipirten Species oder Bilder (iinagines) der Dinge zu bewahren; daher ihr Name. Der Aestimativa kommt zu, aus den Species sensibiles unsinnliche Intentiones zu eliciren. Die Phantasia formt und erfindet Bilder, aus dem Vorrathe der im Sensus internus vorhandenen Bilder und Intentiones schöpfend. Die menschliche Phantasia wird, um sie von der thierischen zu unterscheiden, von Einigen Cogitativa genannt; sie kann so genannt werden, weil sie im Menschen von der Ratio geleitet wird, während sie im Thiere vom Instincte regiert wird. Der Memoria kommt zu, die Inten tiones aufzubewahren; der Reminiscentia die Wiedererweckung des durch die Zeit abgeschwächten Inhaltes der Memoria. Die locale Situirung der besonderen Sensus inferiores in den ver schiedenen Theilen des Gehirns (Vordergehirn, Mittelgehirn, hinteres Gehirn) wird von d’Ailly gemäss der herkömmlichen Lehre der Mittelalterlichen angegeben. 1 Bezüglich der Location des Sensus communis entscheidet sich d’Ailly, um die differenten communem, et eam dicunt esse in corde; aliam reservativam, quam vo- cant phantasiam et eam dicunt esse in cerebro. Et his potentiis secun- dum eos diversa attribuuntur nomina secundura earum diversa opera; unde contingit, quod una diversis nominibus nominetur, diversis tarnen rationibus. Sed quidam particuTarius considerantes ponunt quinque poten- tias inferiores, quae sunt sensus communis, imaginativa, aestimativa, phantasia et memorativa. Verumtamen propter occultam dictarum poten- tiarum operationem et suorum organorum distinctionem et situationem ac variam dictorum nominum significationem ipsis saepe utimur aut promi- scue aut aeqnivoce; unde aliqui quod hic vocamus imaginativam, vocant phantasiam et e contra. Sed de nominibus minus curemus et de rebus videamus. Ibid. 1 Secundum anatomiam cerebrum secundum sui longitudinem in tres ven- triculos dividitur, et quilibet duorum seil, anterior et medius in duas partes subdividitur, quarum quaelibet major est, quam sit ventriculus posterior. In prima ergo parte anterioris ventriculi conveniunt omnes sensuum exteriorum nervi; in secunda vero esse videtur imaginativa retinens impressiones receptas a sensu communi, et haec est pars frigi- dior et durior quam prima. Nam virtus, quae bene recipit, perficitur calido et humido; sed virtus quae bene retinet, perficitur frigido et sicco ? non tarnen excessivo, sed debite proportionato .... Aestimativa in prima parte medii ventriculi ponitur .... Phantasia in secunda parte mediae cellulae cerebri ponitur tanquam centrum inter imaginativam et memora- tivara, quia convertit se super imagines in utraque earum reservatas. Ibid. 20*